W roku 2022 paliwowy koncern bp uruchomi możliwość ładowania aut elektrycznych. Stacje paliw mają zamienić się w centra kompleksowej obsługi kierowców.
"Stacja paliwowa dzisiaj i ta sprzed 30 lat to zupełnie inne obiekty" – mówi Bogdan Kucharski, prezes zarządu bp w Polsce. Paliwowy koncern sukcesywnie poszerza ich ofertę o nowe produkty i usługi, więc stacje paliw w coraz większym stopniu konkurują już z dyskontami i osiedlowymi sklepami. Dzięki rozbudowanej ofercie gastronomiczno-kawiarnianej przestały być też punktem jedynie tankowania samochodu i zakupu hot-doga. Docelowo należące do bp stacje paliw mają przekształcić się w centra kompleksowej obsługi kierowców, gdzie będzie można załatwić wiele spraw w jednym miejscu.
Paliwowy koncern coraz mocniej wchodzi w segment convenience, ale na duża skalę inwestuje też w zieloną, odnawialną energetykę. Nowa, ogłoszona rok temu strategia ma przekształcić spółkę w nowoczesną grupę energetyczną.
Paliwowy koncern świętuje właśnie 30-lecie obecności na polskim rynku. Z
tej okazji na jednej stacji w Krakowie zorganizował jubileuszowy
mapping. Prezes zarządu firmy wspomina jak w ciągu tych 30 lat
diametralnie zmienił się wygląd stacji, a także sam rynek paliw:
"Rynek
paliw w ciągu ostatnich 30 lat zmienił się diametralnie. Kiedy bp
rozpoczynało działalność w Polsce, stacje paliwowe wyglądały zupełnie
inaczej. To była prosta oferta, tam można było kupić paliwo i to
w zasadzie wszystko. Natomiast w tej chwili te obiekty są zupełnie inne,
z rozbudowaną ofertą paliwową, ale i pozapaliwową. My byliśmy jedną
z sieci, która zaczęła wprowadzać te nowości na polskim rynku.
Rozszerzaliśmy ofertę paliwową i spożywczą, wprowadziliśmy ofertę myjni,
wprowadziliśmy też do Polski programy lojalnościowe. Stacja paliwowa
dzisiaj i ta sprzed 30 lat to zupełnie inne obiekty" – mówi prezes zarządu bp Bogdan Kucharski.
Paliwowy
koncern zarządza siecią blisko 600 stacji benzynowych na terenie całego
kraju. Te już od kilku lat przestają być tylko punktem tankowania auta
i zakupu kilku batoników czy hot-doga. Firma bp stale poszerza ofertę
o nowe produkty i usługi.
Pod koniec ubiegłego roku koncern nawiązał współpracę z siecią handlową
Auchan. W efekcie na stacjach paliw bp pojawia się nowa marka sklepów
pod nazwą Easy Auchan, otwartych 24/7. W ich ofercie – porównywalnej
z asortymentem sklepów osiedlowych, a nawet części dyskontów – jest ok. 2
tys. produktów w cenach marketowych. Można też odebrać w nich zakupy
z Auchan zamówione w opcji Click & Collect czy skorzystać z opcji
home delivery.
"Obecnie stacje paliwowe to wielofunkcyjne
obiekty, gdzie można nie tylko zatankować nowoczesne paliwa, ale
i skorzystać z oferty sklepowej i gastronomicznej, myjni i wszystkich
innych usług, które wokół stacji się pojawiają" – mówi Bogdan Kucharski.
Jak podkreśla, sklepy przystacyjne nie oferują już wyłącznie produktów
związanych z motoryzacją, lecz powoli stają się miejscem, w którym można
zaspokoić większość potrzeb zakupowo-usługowych. Firma bp 15 lat temu
weszła jako pierwsza na rynek z gastronomiczno-kawiarnianym brandem Wild
Bean Café, który oferuje restauracyjne menu i świeżo mieloną kawę
oraz ciepłe przekąski na wynos. Obecnie sieć kawiarni Wild Bean Cafe ma
najwięcej punktów w Polsce.
"Od początku działalności
w Polsce odnotowaliśmy ponad 2 mld wizyt klientów na naszych stacjach,
co ewidentnie świadczy o tym, że ta oferta do nich trafiła" – mówi Bogdan Kucharski.
Docelowo należące do bp stacje paliw mają przekształcić się w miejsce
kompleksowej obsługi kierowców. Już teraz klienci mogą skorzystać np.
z myjni oferującej płatności bezgotówkowe, czy odebrać dietę pudełkową
Body Chief.
Stacja paliw bp. Fot. Newseria. |
"Rynek się zmienia, nie stoimy w miejscu i przed nami teraz kolejne etapy transformacji" – mówi Bogdan Kucharski. – "W
Polsce, podobnie jak i w Europie i na całym świecie, zaczynamy w tej
chwili potężną transformację energetyczną. Jesteśmy gospodarką, która
odchodzi od węgla i zmierza do energii niskoemisyjnej, do odnawialnych
źródeł energii. Firma bp będzie brać w tym procesie aktywny udział".
Paliwowy koncern w ubiegłym roku ogłosił nową strategię, zgodnie
z którą bp konsoliduje wydobycie ropy naftowej i gazu na rzecz
odnawialnych źródeł energii. Do 2030 roku zmniejszy wydobycie o 40
proc., ograniczając przy tym swoje emisje o ok. 1/3. W tym samym czasie
10-krotnie zwiększy wydatki na inwestycje w OZE i technologie
niskoemisyjne, przeznaczając na nie co najmniej 5 mld dol. rocznie. Nowa
strategia ma przekształcić globalną spółkę naftową, skoncentrowaną na
wydobywaniu zasobów, w nowoczesną grupę energetyczną, a w długiej
perspektywie - do 2050 roku - przełożyć się na całkowitą zeroemisyjność.
To odpowiedź grupy na główne trendy na rynku energii i konieczność
transformacji.
"Przed branżą stoją potężne wyzwania
związane z transformacją energetyczną, musimy przejść od tradycyjnego
sposobu dostarczania energii i mobilności do opartego o nowe technologie
niskoemisyjne. Świat potrzebuje energii i będzie jej potrzebował coraz
więcej. Aktualnie w globalnej skali około 1/4 energii jest dostarczana
z węgla, 1/4 z ropy, 1/4 z gazu i mniej więcej 1/4 z alternatywnych,
odnawialnych źródeł energii. Te proporcje będą się zmieniały w kierunku
tych czystszych źródeł, ale to wymaga czasu. Projekty energetyczne są
bardzo duże, kapitałochłonne, wymagające długoterminowego planowania,
więc to jest potężna rewolucja i długotrwały proces. Mówimy tu
o kolejnych 2-3 dekadach, ale tempo inwestycji jest już teraz ogromne, a
będzie jeszcze przyspieszać" – mówi Bogdan Kucharski.
Przejawem zaangażowania bp w transformację energetyczną są m.in. szeroko
zakrojone inwestycje w fotowoltaikę. W październiku tego roku na polski
rynek wkroczył już Lightsource bp – deweloper farm PV i jeden
z globalnych liderów energetyki słonecznej. Brytyjska firma, należąca
w 50 proc. do bp, zrealizuje w Polsce dziewięć projektów o łącznej mocy
prawie 760 MW.
"Będziemy ten biznes w Polsce rozwijać.
Już w przyszłym roku na naszych stacjach można też spodziewać się
ładowarek do samochodów elektrycznych na większą skalę. Przymierzamy się
również do partycypacji w polskiej transformacji w zakresie energii
wiatrowej z morza" – zapowiada Bogdan Kucharski.
Newseria, oprac. D.B.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz